Burun Kırığı Ameliyatı Sonrası

Burun kırığı günümüzde gelişen teknoloji ve mikro cerrahi yöntemlerin de etkisiyle ameliyat sonrası süreç daha kolay geçmekte ve iyileşme daha hızlı olmaktadır. Ancak her ameliyatta olduğu gibi burun kırığı ameliyatı sonrası da bazı yan etkiler görülebilmektedir; ağrı, morarma, şişme, kanama, enfeksiyon bunlardan bazılarıdır. Bu yan etkiler hastayı endişelendirecek boyutta ise vakit kaybetmeden hekime başvurulması gerekmektedir. Ameliyat sonrası oluşabilecek olumsuzlukları en aza indirgemek için hastanın dikkat etmesi gereken bazı hususlar vardır. Gözlük kullanımı, burnu darbelerden korumak, ağır sporlardan uzak durmak, güneşin zararlı etkilerinden korunmak gibi hususlarda dikkatli olunması iyileşmeyi olumlu yönde etkilemektedir.

Riskler, Yan Etkiler

Tüm cerrahi operasyonların bazı riskleri ve yan etkileri vardır. Ameliyat öncesi yapılan testler ve kontroller, ameliyat sırasında cerrahın tutumu ve ameliyat sonrası hastanın doktorun tavsiyelerine uyması bu riskleri ve yan etkileri azaltmaya yardımcı olabilmektedir. Bu yan etkilerin hepsi her zaman korkulacak durumlar değildir, ancak enfeksiyon gibi iyileşmeyi etkileyebilecek durumlar oluştuysa mutlaka doktora bildirilmelidir.

Ağrı

Burun kırığı ameliyatı sonrası ağrı görülmesi normaldir. Ancak bu ağrı rahatsız edici boyutlarda bir ağrı değildir, doktorun reçete edeceği ağrı kesici ilaçlar ile geçebilecek seviyede bir ağrıdır. Bazı durumlarda ağrı başlarken alınan ağrı kesicilerle bu süreci hiç ağrı hissetmeden geçirmek mümkün olabilmektedir.

Morarma

Ameliyat sonrasında morarma görülmesi normaldir. Morarmanın miktarı bazı değişkenlere bağlı olarak hastadan hastaya farklılık göstermektedir. Bu değişkenlerden biri hastanın tansiyonudur. Tansiyona bağlı olarak hastanın vücudundaki kanama miktarı azaltıldığında morarma da daha az oluşmaktadır. Cerrahın kullandığı yöntem ve dokuya uyguladığı hareketler de morarmayı etkilemektedir. Bir başka değişken de hastanın kendi vücut yapısının morarmaya eğilimli olup olmamasıdır. Bu morluklar yaklaşık bir hafta sonra düzelmektedir.

Şişme

Ameliyat sonrası hemen hemen her hastada şişlik oluşabilmektedir. Bu şişlikler burunda, burun çevresinde, yanaklarda ve göz altlarında olabilmektedir. Şişlikler genellikle iki hafta içerisinde düzelmektedir. Şişliklerin oluşması da tıpkı morarmada olduğu gibi bazı etkenlere bağlı olarak hastadan hastaya değişiklik göstermektedir. Ameliyat sonrasında kırk sekiz saat boyunca soğuk uygulama yapılması şişlik oluşumunu azaltmaya yardımcı olabilmektedir.

Kanama

Burun kırığı ameliyatı sonrası ilk iki gün burundan sızıntı şeklinde gelen kanama normaldir. Bazı durumlarda tamponlar çıkarıldıktan sonra kanama gözlenebilir; böyle durumlarda kanamayı durdurmak için tekrar tampon uygulanması gerekebilmektedir. Kanamaya yüksek tansiyon da sebep olabilmektedir. Eğer hastada sızıntı dışında çok miktarda kanama meydana gelmişse mutlaka doktora başvurmalıdır.

Enfeksiyon

Burun ameliyatı sonrası enfeksiyon pek sık görülen bir komplikasyon değildir. Enfeksiyondan korunmak için burun içi temizliğe dikkat edilmeli; havuz, sauna benzeri yerlere iyileşene kadar gidilmemelidir. Hasta enfeksiyon oluştuğundan şüphe ediyorsa doktora başvurmalı ve reçete edilen ilaçları düzenli bir şekilde kullanmalıdır.

Burun Tıkanması

Ameliyat sonrası burun tıkanıklığı görülmesi normaldir. Burun içerisinde oluşan kanamalardan kaynaklı pıhtılar, küçük yaralar, yumuşak dokuda oluşan şişlikler ve ilk birkaç gün burunda bulunan tamponlar tıkanıklığa sebep olabilmektedir. Ayrıca burunda ameliyat öncesi var olan ve çözülmeyen sinüzit, burun eti büyümesi gibi durumlar da tıkanıklığa sebep olabilmektedir.