Orta Kulak İltihapları

Orta Kulak Neresidir ?

Kulak; Dış, Orta ve İç kulak olmak üzere 3 kısma ayrılarak incelenir.Dış kulak yolunun sonunda kulak zarı bulunur. Kulak zarı dış ve orta kulağı birbirinden ayırır. Yani orta kulak, kulak zarının daha iç tarafında bulunur ve bir boşluktan oluşur. Bu boşluğun içinde örs, çekiç ve üzengi adı verilen kemikçikler bulunur. Bu kemikçikler dış kulaktan gelen sesi iç kulağa aktarma görevi görür. Orta kulak bir kanal aracılığıyla (östaki borusu) geniz boşluğuna bağlanır. Bu kanal orta kulağın basıncını ayarlar.
Sağlıklı kulak zarı

Orta kulak iltihabı genellikle bakterilere bağlı olarak gelişir. Bu iltihap yeni oluşmuşsa akut orta kulak iltihabı, uzun süreden beri var ve kendini kulak zarında bir delik ile gösteriyorsa kronik orta kulak iltihabı denir. Ancak bazen östaki borusunun tıkanmasına bağlı olarak ( alerji veya geniz etine bağlı) orta kulak iltihabı gelişebilir ve buna seröz orta kulak iltihabı denir.

Akut orta kulak İltihabı (akut otitis media)

Orta kulakta bakterilerin yerleşip hastalık yapacak kadar çoğalmasıyla orta kulak iltihabı oluşur. Orta kulağa mikroplar genellikle östaki borusu aracılığı ile geniz ve boğazdan gelir. Östaki borusunun çocuklarda daha düz ve kısa olmasından dolayı orta kulak iltihabı çocuklarda daha sık görülür. Kulak zarı sağlam olduğu sürece dış kulaktan orta kulağa iltihap yapacak bakteri giremez. Bazen orta kulakta bakterilere bağlı olmayan iltihap gelişebilir. Bu durum genellikle östaki borusunun alerji veya geniz eti gibi nedenlerle tıkanıp orta kulakta basınç problemleri oluşmasına ve yapışkan sıvı toplanmasına bağlıdır. Seröz orta kulak iltihabı denilen bu durum bakterilere bağlı orta ulak iltihabından farklı belirtiler verir ve tedaviside farklıdır. Bakterilere bağlı iltihap genellikle ilaç tedavisiyle düzelirken seröz orta kulak iltihabı bazen kulak zarını çizmek ya da tüp takmak şeklinde bir ameliyat gerektirir.

Kronik orta kulak iltihabı (kronik otitis media)

Kronik Otitis Media (KOM) orta kulağın uzun süreli enfeksiyon ve enflamasyonu sonucu ortaya çıkan çeşitli belirti ve bulguları içeren bir terimdir. Orta kulak iltihaplanmaları ( akut otitismedia) tedavi edilmediğinde, veya yetersiz tedavi edildiğinde müzminleşerek kulak zarında delinmeye, orta kulaktaki kemikçiklerde (örs, çekiç, üzengi) harabiyete veya bu kemikçiklerin hareketlerinde bozukluğa, kulak kemiğinin içindeki ve çevresindeki başka dokularda da iltihaplanmaya neden olabilir.   Kronik orta kulak iltihaplanmaları birkaç şekilde kendini gösterir:
  • Basit kronik orta kulak iltihapları: Bu tür kronik orta kulak iltihaplarında genellikle kulak zarı deliktir ve orta kulaktaki iltihap bu delikten dışarı çıkarak kulak akıntısı şeklinde belirti verir. Akıntı ile birlikte, iltihabın neden olduğu tahribatın derecesine bağlı olarak işitme kaybı da vardır.
  • Tehlikeli kronik orta kulak iltihapları: Bazı kronik orta kulak iltihaplarında ve kolesteatom varlığında kemik dokuda da tahribat meydana gelir. Bu tür orta kulak iltihaplarının beyin zarına ulaşırsa menenjite, beyin dokusuna ulaşırsa beyin apselerine, iç kulağa ulaşırsa kalıcı sağırlık ve denge bozukluğuna, kulak kemiği içinden geçen yüz sinirine ulaşırsa yüz felcine ve benzer tehlikeli sağlık sorunlarına yol açma olasılığı vardır.
  • Orta kulak iltihabı sekelleri: Kronik orta kulak iltihapları iyileşip sekel bırakmış da olabilir. Bu durumda kulak akıntısı görülmez, ancak kulak zarındaki kalıcı deliğe, kulak zarında çökme gibi şekil bozukluklarına, orta kulak kemikçiklerinin tahribatı veya hareket bozukluklarına bağlı işitme kaybı görülür.